Sabies que ... el 24 d'abril de 1990 es va realitzar el llançament del telescopi espacial Hubble?

24/04/2012

En el Museu podem trobar una peça original d'este famós telescopi

Fa 22 anys que es va produir el llançament del telescopi espacial Hubble a bord del Discovery en la missió STS-31. El Hubble, fruit de la col.laboració entre la NASA i l'Agència Espacial Europea (ESA), es troba a una altura de 600 quilòmetres, més o menys com la distància que separa València d'Astúries. Completa una òrbita cada 97 minuts, i s'ha convertit en els seues més de dos dècades d'existència en una ferramenta d'inestimable valor per als científics ja que ha aconseguit grans fites per a l'astronomia com confirmar l'existència de forats negres, aportar dades d'excepcional importància per a comprendre millor el naixement de l'Univers fa 13.7000 milions d'anys, observar discos de gas i pols al voltant de les estreles, en llocs on estan naixent nous planetes, i inclús revelar galàxies i sistemes planetaris en els racons més recòndits del cosmos.

No obstant això, segons explica el catedràtic d'Astrofísica de l'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona, Eduard Salvador Solé, qui precisament demà, dimecres, 25 d'abril, oferix en el Museu la conferència "Galàxies: rajoles de l'univers", “la seu grandària no és especialment gran perquè consistix en un espill monolític de gran pes que complicava la seua posada en òrbita. El nou telescopi espacial James Web, hui en dia en fase del desenvolupament, és molt major -d'uns 6 metres de diàmetre-. Està format per múltiples espills adaptats de molt menor pes que en el cas del Hubble. A més el James Web treballarà en l'infraroig, la qual cosa resulta especialment interessant per a l'estudi de les galàxies llunyanes”

Per a Eduard Salvador Solé, el Hubble ha permés realitzar avanços espectaculars en tots els camps de l'astrofísica “ja que a l'observar per damunt de l'atmosfera terrestre s'han aconseguit imatges d'extrema nitidesa no accessibles per mitjà de telescopis terrestres”. Per a este científic, “el descobriment que més m'interessa és l'observació d'un camp profund de galàxies en l'hemisferi nord. Després es va repetir el mateix tipus d'observació en l'hemisferi sud, mostrant que inclús enfocant en una direcció de l'univers on pareixia no existir cap galàxia, si es contemplava durant un temps suficient, apareixien centenars de galàxies extremadament dèbils per trobar-se a una enorme distància de nosaltres. És el anomenat North Hubble Deep Field”.

L'exposició "Gravetat Zero" en el Museu presenta peces reals del Hubble. Una verdadera “càmera de fotos” gegant per a fotografiar l'Univers, la càmera FOC que és una certificació de l'autèntica empleada en el telescopi, així com una de les plaques solars utilitzada per a obtindre l'energia necessària amb què realitzar el seu treball; una peça que ha fet un viatge a l'espai d'anada i tornada, i que representa un exemple perfecte de l'ús que s'ha fet en l'aeronàutica espacial d'este tipus de tecnologies netes que més tard “copiem” i apliquem en la Terra.

L'any 2009 es va realitzar la quinta missió de manteniment d'este telescopi duta a terme per la tripulació del transbordador Atlantis. Esta és, precisament, la història que plasma la pel.lícula IMAX “Hubble. Explorant l'Univers” que es projecta actualment en l'Hemisfèric. En ella podem meravellar-nos amb impressionants seqüències corresponents als cinc “passejos espacials” combinades amb les extraordinàries imatges captades pel telescopi durant els seus vint anys de funcionament.