Els misteris dels forats negres i de l'illa de Pasqua, pròximes conferències en el Museu

05/02/2014

Organitzades en col·laboració amb el British Council, les conferències de divulgació científica són de lliure accés, prèvia inscripció.

Les ones gravitacionals, oscil·lacions en l’espai i el temps molt difícils de detectar, i la història de l’Illa de Pasqua són els temes que s’abordaran en les pròximes conferències del Museu de les Ciències organitzades en col·laboració amb el British Council. Les conferències són de lliure accés, prèvia inscripció, i s’emmarquen dins del programa de divulgació científica de la Ciutat de les Arts i les Ciències.

El dijous 13 de febrer, el prestigiós científic Nils Anderson, catedràtic de Matemàtiques Aplicades i responsable del Grup de Gravetat de la Universitat de Southampton, impartirà la conferència ‘Escoltant a l’Univers: en busca de les elusives ones gravitacionals d’Einstein’. La cita és en l’Auditori Santiago Grisolía a partir de les 19:30 h.

Fa quasi un segle Einstein va proposar que la gravetat podia ser explicada en termes de geometria d’espai i temps. La seua teoria descriu un Univers corbat amb excitants nous conceptes com els forats negres i l’explosió del Big Bang en la qual tot va començar.

La teoria d’Einstein ha passat un nombre de proves amb gran èxit, però les prediccions principals encara estan per confirmar. La teoria prediu l’existència d’ones gravitacionals, oscil·lacions en l’espai i temps que es generen quan els cossos massius s’acceleren. Estes ones gravitacionals són difícils de demostrar ja que no són fàcilment detectables. No obstant això, amb els recents avanços en tecnologia, la detecció directa d’ones gravitacionals hauria de poder provar-se en només un parell d’anys. Esta xarrada ens mostrarà un estudi d’este àrea apassionant d’investigació i una descripció de física extrema que esperem demostrar fins que, finalment, podem obrir una finestra al costat fosc de l’Univers.

Conferència ‘Què va ocórrer realment en l’illa de Pasqua?’

La segona conferència se celebrarà el dijous 27 de febrer i serà impartida per Paul G. Bahn, arqueòleg i escriptor britànic que ens endinsarà en els misteris de l’illa de Pasqua o Rapa Nui, el tros de terra permanentment habitat més aïllat del planeta i no obstant això va produir una extraordinària cultura: centenars de sofisticades plataformes costaneres de pedra, més de mil enormes estàtues, l’art rupestre més ric del Pacífic i un sistema d’escriptura únic.

Esta xarrada ens parlarà de la història del descobriment d’esta cultura, dels seus principals característiques i del que l’arqueologia, les tradicions orals i, més recentment, la paleobotànica ens ensenyen sobre l’auge i declivi cultural de l’illa, la devastació del seu ecosistema i les lliçons que podem aprendre d’això sobre com cuidar de la Terra com un tot. Esta conferència,d’accésgratuït prèvia inscripció en www.cac.es, es realitzarà també en l’Auditori Santiago Grisolía, a partir de les 19.30 h.

Ambdós activitats seran en anglés amb traducció simultània