La Ciutat de les Arts i les Ciències exhibirà per primera vegada el Brush D-24, de 1910, l´automòbil que havia de transportar el Titanic en el viatge de tornada a Europa

22/02/2007

La Ciutat de les Arts i les Ciències exhibirà per primera vegada l’automòbil que havia de ser embarcat en el Titanic al port de Nova York i ser traslladat a Londres per presentar-lo a Europa. Es tracta del Brush D-24 de 1910, que formarà part de la mostra “Titanic. The Exhibition” que s’inaugurarà l’1 de març i que recrea la història de la mítica nau a través d’objectes originals, imatges i documents.  
La Ciutat de les Arts i les Ciències exhibirà per primera vegada el Brush D-24, de 1910, l´automòbil que havia de transportar el Titanic en el viatge de tornada a Europa El director general de la Ciutat de les Arts i les Ciències, Jorge Vela, i el comissari de l’exposició “Titanic. The Exhibition”, Jesús Ferreiro, han presentat hui esta peça que és una de les novetats que incorpora l’exposició a València, en què, a més a més, hi haurà també altres objectes originals que fins ara tampoc no s’havien exposat en cap lloc, com la medalla que Molly Brown va regalar al capità del vaixell que els va salvar, el Carpathia, o l’esmòquing del multimilionari espanyol Víctor Peñasco.

Jorge Vela ha destacat que per a la Ciutat de les Arts i les Ciències “és un privilegi acollir una exposició que s’ha convertit en una de les mostres itinerants més visitades del món” i ha afegit que “els visitants podran gaudir durant un any i escaig de la que serà l’exposició més gran i espectacular que s’ha muntat fins ara ja que ocuparà 3.300 metres quadrats en l’Umbracle, a més de mostrar per primera vegada peces úniques com l’automòbil que hui els presentem”.

Per la seua banda, Jesús Ferreiro ha explicat que “durant uns quants anys ‘Titanic. The Exhibition’ ha intentat localitzar este vehicle, fins que el van trobat l’estiu passat. Des d’eixa data, el vehicle ha sigut sotmés a una petita restauració i, per fi, gràcies a una donació de Caixanova, el podem exhibir”.

El comissari de “Titanic The Exhibition” ha explicat que este automòbil, construït l’any 1910 per Brush Runabout Company, a Detroit (a Michigan, als EUA), amb el xassís lletra E núm. 10.329, havia de ser embarcat en el Titanic, al port de Nova York, que el traslladaria a Europa, on havia de ser presentat.

Després del naufragi del Titanic, l’automòbil va estar en els magatzems del moll 24, del port de Nova York, des del dia 17 d’abril fins al 25 de juliol, data en què va ser embarcat en l’Olimpyc, nau bessona del Titanic, i va fer el viatge de Nova York a Southamptom a fi de ser presentat a Londres i París.

Un automòbil històric

Alanson P. Brush, dissenyador de Cadillac fins a l’any 1905, i el seu germà William van dissenyar este vehicle biplaça lleuger amb carrosseria i llantes de fusta. Van ser els primers vehicles, en la història de l’automòbil, que es van fabricar amb molles per a esmorteir-ne el moviment, una autèntica revolució en aquella època en què els amortidors eren de ballestes. L’embragatge consistia en un variador per fricció i la transmissió secundària es feia per cadena a l’eix posterior. La caixa del canvi li permet 8 velocitats cap avant i una cap arrere.

Este vehicle és impulsat per un motor monocilíndric que desenvolupa una potència de 10 cavalls de vapor, la qual cosa fa que assolisca una velocitat de 22 milles, uns 35 quilòmetres per hora. Va ser el primer automòbil a creuar el continent australià, l’any 1912, amb Francis Birtles al volant. Les diverses versions d’este automòbil van ser presentades amb “Everymans car” (el cotxe dels homes) i el preu, l’any 1912, era de 660 dòlars.

A partir de l’1 de març, el Titanic recala a la Ciutat de les Arts i les Ciències

“Titanic. The Exhibition” s’instal•larà a la part inferior de l’Umbracle i formarà part de l’oferta expositiva del Museu de les Ciències durant un any, fins al 30 de març del 2008. L’exposició s’estructura en tres grans blocs: els objectes originals, recuperats després de l’afonament del vaixell i cedits per alguns supervivents; la història del vaixell, investigada per l’historiador C. G. Wetterholm i relatada a través dels diversos espais que formen la mostra, i les recreacions de parts del Titanic de manera que el visitant podrà veure en directe com era la gran escalinata de proa, les portes estanques, una cabina de primera i una de tercera, un corredor de primera classe o una de les hèlices.

“Titanic. The Exhibition” transporta el visitant a l’any 1912, a la verdadera història d’esta espectacular nau a través de declaracions oficials dels supervivents i de les dades tècniques i científiques obtingudes després de la localització de les restes l’any 1985. La mostra es completarà amb la projecció de la pel•lícula IMAX Secrets del Titanic, dirigida per James Cameron i que s’incorpora també a la programació de L’Hemisfèric a partir de l’1 de març.

Des del moment en què el 15 d’abril de 1912 va desaparéixer engolit per l’aigua, la història del Titanic ha captivat el món i el descobriment de les seues restes no va fer més que augmentar esta fascinació i curiositat per tot el que va rodejar l’afonament del que fou denominat vaixell dels somnis i que va ser concebut amb les tècniques més modernes de principi de segle.