G. Camps: "CACSA és imatge i referència de la Comunitat Valenciana, i s'ha convertit en motor econòmic i social"

22/09/2010

Presentació de l'Impacte econòmic de 2009
G. Camps: El vicepresident segon i conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació, Gerardo Camps, ha afirmat que “la Ciutat de les Arts i de les Ciències (CACSA), és imatge i referència de la Comunitat Valenciana, i s'ha convertit en motor econòmic i social del nostre territori”.

Gerardo Camps ha realitzat esta reflexió durant la presentació de l'estudi de l'IVIE (Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques) sobre l'impacte econòmic de CACSA l'any 2009. En la presentació ha sigut acompanyat pel professor investigador de l'IVIE Joaquín Maudos.

“Les xifres –ha continuat el vicepresident– ens demostren que CACSA continua sent un complex de divulgació cultural i científica que projecta la imatge de la Comunitat Valenciana a Espanya i en la resta del món, i s'ha convertit en un actiu que beneficia innumerables agents econòmics valencians”.

Un total de 3,4 milions de visitants en 2009

En conjunt, la Ciutat de les Arts i de les Ciències ha rebut durant l'any 2009 una xifra de 3.421.096 visitants, amb una mitjana diària de 9.373 persones. “Cal fer especial menció –ha indicat el vicepresident– al fet que CACSA s'ha convertit en un lloc preferent a què acudir en períodes vacacionals i dies festius: en Falles va haver-hi més de 78.000 visitants; en Setmana Santa, 235.000; durant el pont del 9 i 12 d'octubre, 80.000; i 85.000 en el pont de la Constitució”.

Segons ha explicat Gerardo Camps, en el passat any 2009, “l'Hemisfèric va rebre 452.863 espectadors, amb una programació diversificada en la que ha primat la qualitat de les pel·lícules amb especial atenció als temes científics, de naturalesa o tecnològics. Dins de la celebració de l'any Internacional de l'Astronomia, es va realitzar una activitat pionera en el planetari, ‘El cel en les teues mans', dirigida a persones cegues i amb deficiència visual greu”.

Per la seua banda, el Museu de les Ciències Príncipe Felipe va tindre, tal com ha explicat el vicepresident, “1.853.860 visitants, amb una programació renovada, a través d'uns continguts de ciència interactiva. Es va incorporar la mostra ‘l'Aventura Espacial' i es van commemorar els descobriments de Galileu i Darwin amb dos exposicions. També es va impulsar el concurs ‘Desafiament Robot', dirigit a estimular la vocació científica dels estudiants”.

Un altre important element de CACSA, l'Oceanogràfic, va rebre el passat un total de 1.114.373 visitants. “El major aquari d'Europa continua sent un dels centres més visitats i referent dins del camp de l'estudi, la divulgació i la investigació del món marí”, ha dit Gerardo Camps, que ha subratllat activitats realitzades en este recinte com ‘Entrenador per un Dia' o ‘Dormir amb Taurons'.

En conjunt, i fins a juny del 2010, han visitat CACSA, des de la seua obertura, 41,8 milions de persones. “Més del 65% de les persones que acudixen són de fora de la Comunitat, el 17,5% estrangers, i el 47,6 d'altres comunitats”, ha matisat Gerardo Camps.

Les dades del primer semestre de 2010, a l'alça

“Les dades del primer semestre de 2010 –ha anticipat el vicepresident– ens anuncien un repunt dels ingressos i visitants de CACSA després d'un any complex com 2009, en el que la recessió econòmica es va deixar sentir en tot el món, amb 5 milions de turistes menys a Espanya, i un descens lleu, a pesar de les dificultats econòmiques, del 12,6% en els ingressos de CACSA”.

Este repunt del primer semestre de 2010, respecte als ingressos del mateix període de l'any anterior, es troba lligat a exposicions com la de ‘Entre Dinosaures', que en pocs dies ha rebut més de 77.000 visites, i a l'increment del 37% per ingressos de diversos actes celebrats en CACSA.

Congressos, esdeveniments, presentació de marques

Quant a actes i congressos de qualsevol tipus, més de 110.000 persones han assistit en CACSA per a formar part de diverses trobades científics, empresarials i culturals.

Com a impactes econòmics també cal destacar la celebració d'esdeveniments de diferent naturalesa: la MTV Winter (cobertura mediàtica de 2,9 milions d'euros), la Global Champions Tour (cobertura mediàtica de 16,4 milions d'euros), l'Open 500 de Tenis (amb una audiència global de 56 milions d'espectadors) i la Campus Party (cobertura mediàtica de 13,4 milions d'euros).

A més, empreses nacionals i internacionals com Telefónica, Fagor, Cepsa, Siemmens, Pullmantur, Clinique, BMW, Audi o Lexus van triar el marc de CACSA per a les seues presentacions.

Impacte econòmic de CACSA: 40.846 ocupacions des de la seua creació

La construcció de CACSA ha generat un creixement acumulat de la renda de 1.285 milions d'euros i la creació i manteniment de 40.846 llocs de treball. Estes xifres equivalen a l'1,4% del valor afegit brut i al 2% de l'ocupació de la Comunitat en 2009.

Així mateix, quant a l'impacte derivat del funcionament del complex, en un any típic d'activitat, CACSA suposa una contribució anual de 106 milions d'euros de renda generada i 4.327 llocs de treball generats o mantinguts.

D'altra banda, el complex de divulgació genera anualment 152,5 milions d'euros de gasto turístic. D'esta quantitat, 117,2 milions d'euros corresponen al gasto dels visitants a la CACSA, mentres que 35,2 milions d'euros corresponen al gasto que han realitzat els assistents a actes i esdeveniments en les instal·lacions del complex. El gasto turístic total es traduïx en un impacte de 71 milions d'euros en termes de renda, la qual cosa genera o manté 3.339 ocupacions a l'any.