"L'exercici físic és tal vegada la millor decisió de salut que pot vosté prende per a envellir bé i deixar de fumar"

26/02/2021

José Viña, catedràtic de Fisiologia de la Universitat de València i col·laborador del Centre d'Investigació Príncep Felip, ha participat en el cicle de conferències 'Una Comunitat amb ciència" amb la xarrada en línia "Com viure per a envellir millor" 

"Somriga: no val la pena estar trista", "Si vol ser feliç, elimine l'odi de la seua vida", "Siga conscient de la bellesa al seu voltant" , "L'única cosa constant en la vida és el canvi, cal ser flexibles i adaptar-se per a viure més i millor". Són algunes de les frases per a emmarcar que va destacar ahir en la seua intervenció en línia en el cicle de conferències "Una Comunitat amb ciència". José Viña dirigeix des de fa més de tres dècades un grup multidisciplinari per a investigar com millorar la qualitat de vida en la vellesa i retardar així la dependència. Ha demostrat que l'exercici físic és fonamental per a envellir bé, juntament amb altres factors com són la nutrició i el control de l'estrés. En aquest sentit, assegura que l'optimisme allarga la vida i fins i tot que l'exercici terapèutic millora el deteriorament cognitiu i prevé malalties com l'Alzheimer. Exemple del que defensa (combina caminar i córrer uns 8 quilòmetres amb la pràctica de tennis i pilates), aconsella que la millor opció sempre és pujar per les escales i aparcar lluny del nostre destí. I sí, és ell qui somriu muntat en la bici. 

Per a envellir bé com hem de viure?

És molt important concedir-nos temps per a conéixer les maneres de vida per a envellir bé. Hi ha evidència científica que indica que es basa en quatre pilars: exercici físic, nutrició, control de l'estrés i alguns suplements.

Com millora l'exercici físic la qualitat de vida de les persones majors?

L'exercici físic és tal vegada la millor decisió de salut que pot vosté prendre per a envellir bé excepte deixar de fumar.

En les seues investigacions en aquest sentit quins resultats va obtindre que demostren els beneficis de l'esport?

Més que l'esport es tracta de l'exercici físic, fins i tot d'evitar la inactivitat. L'exercici físic controlat multicomponent i personalitzat té un poder enorme per a retardar la fragilitat d'associada a l'edat tant és així que ho considerem com un medicament

Què els diria a les persones de qualsevol edat que diuen "que no poden" amb l'esport? On trobes la motivació? 

És important fer veure a la persona que l'exercici té enormes beneficis. En el temps que porte treballant en això, he observat, tanmateix, que hi ha persones a les quals els encanta l'exercici perquè es troben millor en acabar-ho però que hi ha unes altres que simplement no ho volen fer perquè no es troben  millor. A aquests és molt difícil motivar-los i només fent veure l'evidència científica de l'enorme poder beneficiós que té es pot aconseguir. 

Com ha de ser l'exercici?

Com he dit abans, ha de ser personalitzat és a dir per a cada persona o grup de persones ha d'estar orientat a ells, ha de ser social és millor fer-ho en grup que un només entre altres coses perquè el grup es fan més i a més de ser multicomponent aeròbic, per exemple caminar de pressa, i anaeròbic, per exemple una mica d'entrenament de resistència com a pesos.

En el seu cas quina rutina segueix? 

Jo excepte en casos excepcionals com ara amb la pandèmia, faig dos dies de caminar set o huit km (moltes vegades combine caminar i córrer),dos dies de tennis i dos dies de pilates per setmana. 

L'estrés es altre dels factors que considera que més envelleixen.  Com es pot "controlar" per a millorar la qualitat de vida durant el treball i les relacions laborals i personals?

Aqueixa és una gran pregunta. Tenim per tots els mitjans que controlar l'estrés intentant no deixar-nos sotmetre pels estressos de la vida moderna. En molts casos ajuda la pràctica de la meditació que és una pràctica mil·lenària que s'origina essencialment a la Xina però que té enormes beneficis per a la salut física i mental.

Un altre dels aspectes importants per a una vellesa feliç és la nutrició. Quina dieta és la que aconsella? 

És molt difícil resumir les recomanacions per a la nutrició en unes línies però jo diria que beure molta aigua, prendre quatre o cinc peces de fruita o verdura al dia i no ha de menjar molt. En moltes ocasions mengem més de la fam que tenim. Ha de menjar a poc a poc i deixar de menjar quan note que ja no té mes apetit.

S'hauria d'atendre de forma més específica als majors de 65 anys? Com valora la situació de la geriatria en l'actualitat? 

S'ha de prestar molta atenció a la prevenció de les malalties i en concret a la prevenció de la fragilitat associada a l'edat. Pense que el 75% dels recursos en fàrmacs s'ocupen en persones majors. Tot en la prevenció que es faça mitjançant els sistemes que hem nomenat abans serà fonamental per a disminuir la despesa sanitària i sobretot per a augmentar la felicitat de les persones majors.

Una altra de les seues investigacions se centra en retardar el deteriorament cognitiu associada a l'Alzheimer podria explicar-nos en què consisteix?

Hi ha un fet incontrovertible i és que en els últims 25 anys no s'ha millorat res la farmacologia de la malaltia d'Alzheimer. Això és una realitat a la qual ens hem d'enfrontar. En l'actualitat els millors resultats estan aconseguint amb canvis el meu estil de vida.

Hi ha evidència que l'exercici físic retarda la progressió de malaltia d'Alzheimer. Nosaltres estem treballant a millorar la qualitat de vida de persones amb deteriorament cognitiu mitjançant modificacions nutricionals. Esperem tindre prompte resultats interessants que poder comunicar. Però és molt important no generar falses expectatives. Li puc dir ja que canvis en l'estil de vida són eficaces per a modificar encara que siga lleument la progressió de la malaltia d'Alzheimer.

Conferència en línia 'Com viure per a envellir millor'