DAVID BAGUÉ 'PER A CONSTRUIR ELS VIOLINS UTILITZE LA INTUÏCIÓ QUE ÉS L'ÚNICA COSA QUE DESAFIA A LA LÒGICA'

16/12/2015

El luthier impartix la conferència “Darrere de la música” hui dimecres, 16 de desembre en el Museu de les Ciències dins del cicle “De ciència certa”. De lliure accés, prèvia inscripció ací
DAVID BAGUÉ 'PER A CONSTRUIR ELS VIOLINS UTILITZE LA INTUÏCIÓ QUE ÉS L'ÚNICA COSA QUE DESAFIA A LA LÒGICA'

En societats com les actuals el concepte del que és un instrument és una cosa molt diferent del que va ser en el passat. Qualsevol pot anar hui a una botiga o a internet i adquirir u. No obstant això, hi ha constructors d’instruments, luthiers, que reivindiquen una altra manera d’entendre la ferramenta bàsica per a produir música. Hereus de mestres fabricants del passat com Stradivarius, van més enllà del que és una mera tècnica constructiva buscant no tant l’habilitat i la perfecció manual, sinó la interpretació i la reflexió sobre les emocions que pot suscitar la música. Construïxen instruments únics per a músics que també arribaran a ser-ho gràcies als primers.

David Bagué, artesà de la música excepcional amb més de 40 anys d’experiència, ha sigut requerit per conservatoris i Mitjans de comunicació de mig món per a impartir màster class sobre el seu concepte d’art i lutheria. Considerat un dels quatre millors luthiers del món, ha treballat amb alguns dels més destacats intèrprets d’Europa i dels Estats Units i el seu treball és molt apreciat pel llegendari violinista Ruggiero Ricci. En la seua conferència ens traslladarà la seua visió apassionada i la seua experiència única entorn de l’instrument, la música i el seu intèrpret.

Com pren un xiquet la decisió de dedicar-se a la fabricació de violins?
-No sent de tradició familiar, però sí que tenint uns pares amb una gran sensibilitat artística i iaios artesans. Mon pare dibuixant i ma mare professora de piano. Vaig vore un programa de televisió que ensenyaven a fer un instrument com el conjunt de músics argentins 'Els Luthiers' amb una botella i un pal de granera. Ho vaig veure i vaig intentar fer-ho. La botella es va trencar. Vaig desmuntar el violí de casa i vaig veure meridianament que em dedicaria a construir este objecte. I com a xiquet, com és lògic, vaig començar jugant,... I encara ho practique. És molt saludable.

Què cal saber per a ser un professional d’este camp?
-Saber tindre una gran sensibilitat artística.

És vosté un dels luthiers més importants del món. Com es fa un bon violí?
-Suposant que fóra un dels millors del món,... Amb humilitat i gran amor a l’ofici.

Què distingix el seu treball del d’altres professionals?
-Si és que hi ha alguna cosa que em distingix dels altres professionals, que està per demostrar,.... Segurament és la meua actitud davant, no d’un treball, sinó d’una manera de viure.

Qui encarrega els seus instruments?
-Tot el món que crega en el meu son, que és un viatge interior a la transcendència musical. Que lògicament necessita d’este objecte tan bell i desitjat pels que ho utilitzen, que s’anomena Violí',... Jo només intente donar-los el que necessiten. Que parlant de música, sempre és passió.

Han entrat d’alguna manera les tecnologies en el món dels luthiers o continua sent un treball 100% artesanal?
-En el meu cas absolutament no. Ja que la tecnologia m’interessa zero. Entenc perfectament com poden comprovar, que em comunique a través d’ella. Pero hi ha Luthiers que les utilitzen per a construir instruments. Jo preferisc utilitzar la intuïció. Que és l’única cosa que desafia a la lògica. Segurament este és l’art de viure.

La conferència serà a les 19:30 hores hui dimecres 16 de desembre en l’Auditori Santiago Grisolía, en el Museu de les Ciències. L’entrada és gratuïta i només es necessita prèvia inscripció.