Pla de prevenció de delictes

El Consell d'Administració i el Director General de CAC manifesten el seu ferm compromís amb una cultura ètica i de compliment normatiu, rebutjant qualsevol conducta que no s'adapte als estàndards ètics de l'organització i adoptant les mesures necessàries per a la prevenció de delictes en el seu si.


Com a concreció d'aquest compromís, el Consell d'Administració va acordar en l'exercici 2022, posar en marxa les següents mesures:


Mesures compromeses per l'Òrgan de Govern

Precepte legal

Adoptar, implementar, mantindre i millorar el Sistema de Prevenció de Delictes de CAC

Art.31 bis.2.1ª Codi Penal

Nomenar un Òrgan de Supervisió, amb poders autònoms d'iniciativa i de control

Art.31 bis.2.2ª Codi Penal



El Sistema de Prevenció de Delictes adoptat, es compon dels següents dotze elements, el primer dels quals és aquest mateix document. Compleix amb un nivell d'exigència superior a l'establit per l'art. 31 bis.5 del Codi Penal. Tots ells estan disponibles en la web de transparència i en el portal de l'empleat de CAC.


ELEMENTS DEL SISTEMA DE PREVENCIÓ DELICTES (SPD)

Art.31bis.5

COMPROMÍS ÒRGAN GOVERN

MANUAL PREVENCIO DELICTES

ANÀLISI DE RISCOS

CODI DE CONDUCTA

POLÍTIQUES


  • Lluita contra corrupció, frau i blanqueig
  • Conflicte interesses
  • Competència

REGLAMENT/PROTOCOL INTERN DE REACCIÓ

2º/4º/5º

ÒRGAN SUPERVISIÓ

3º/6º

CANAL DENÚNCIES

FORMACIÓ

PLA MESURES ANTIFRAU



El Consell d'Administració deixarà constància de l'efectiva supervisió, vigilància i control del Sistema de Prevenció de Delictes de CAC, per part dels òrgans i departaments competents, així com de la seua verificació periòdica i en el seu cas, modificació, incorporant a les seues actes la seua valoració col·legiada de les següents accions periòdiques:



ACCIONS PERIÒDIQUES

DATA

OBLIGAT

Proposició al Cº Admó.

Validació

Dotació presupuestària anual (humana y econòmica)

ANUAL

Cº Admó

Dir. General

Dpto. Jurídic

Liquidació presupuestària anual (humana y econòmica): despeses/cost realmente executat

ANUAL

Cº Admó

Dir. General

Dpto. RRHH y Econ-Fin

Informe anual de l'OS al Consell (Informe de l'acompliment i millora contínua)

ANUAL

Òrgan de Supervisió

Dir. General

Dpto. Jurídic

Informe de difusió i formació realitzada (Pla formació anual RH, data en què s'ha revisat el complet emplenament, signatura de formularis i responsabilitat de la seua custòdia)

ANUAL

Dpto. RRHH

Dir. General

Òrgan de Supervisió

Informe de Revisió i verificació periòdica anual del SPD per Dpto. Jurídic, deixant evidència dels resultats de la revisió realitzada.

ANUAL

Dpto. Jurídico

Dir. General

Òrgan de Supervisió


El pla de prevenció de delictes de CACSA està integrat pels següents documents:



COMPROMÍS DE L'ÒRGAN DE GOVERN


CODI DE CONDUCTA


MANUAL DE PREVENCIÓ DE DELICTES


ANÀLISI DE RISCOS


POLÍTICA DE LLUITA CONTRA LA CORRUPCIÓ, EL FRAU, EL SUBORN, EL BLANQUEIG DE CAPITALS I EL FINANÇAMENT DEL TERRORISME


POLÍTICA DE CONFLICTE D'INTERESSOS


POLÍTICA DE COMPETÈNCIA


PLA DE MESURES ANTIFRAU EN EL MARC DEL PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILIÈNCIA


REGLAMENT INTERN DE REACCIÓ DAVANT INDICIS DE DELICTE


ÒRGAN DE SUPERVISIÓ


FORMACIÓ I DIFUSIÓ


CANAL de DENÚNCIES



Què és i per a què serveix la bústia de denúncies de CACSA?


La bústia de Denúncies és un canal segur de participació electrònica que naix de la necessitat d'oferir, per part de CACSA un espai que permeta, tant per als integrants del *CACSA com per a tercers, posar en coneixement de l'Òrgan de Supervisió del Sistema de Prevenció de Delictes, els possibles comportaments delictius o *contarios a les normes que componen el Pla de prevenció de Delictes. Permet efectuar denúncies i comunicacions de possibles incompliments del Sistema de prevenció de delictes (tant conductes presumptament delictives, com a contràries al Codi de Conducta i Polítiques de l'entitat, garantint l'anonimat).


Aquesta bústia incorpora mecanismes que garanteixen la confidencialitat de totes les informacions i ofereix un espai de comunicació segur per a mantindre contacte amb CACSA i permetre la interacció entre aquesta i els denunciants de manera anònima.


No obstant això, el formulari de contacte preveu la possibilitat que el denunciant voluntàriament puga comunicar les seues identitat i dades de contacte, si així ho prefereix, sent absolutament voluntari proporcionar aquesta informació


La forma de comunicació anònima o confidencial es deixa a elecció del denunciant. Qualsevol que siga l'opció triada, CACSA garantirà la màxima protecció de les seues dades i confidencialitat de la seua identitat evitant, en tot cas, qualsevol tipus de represàlia contra el denunciant.


En cas que el denunciant facilite voluntàriament les seues dades de contacte, només podran conservar-se en el sistema del canal de denúncies durant el temps imprescindible per a l'esbrinament dels fets denunciats i com a màxim durant 3 mesos, procedint amb posterioritat al seu arxiu de manera segura que impedisca qualsevol accés no autoritzat.


Les comunicacions que s'efectuen a través d'aquest canal seran rebudes per l'Òrgan de Supervisió en l'adreça de correu electrònic prevista a aquest efecte.


En els casos en què la denúncia o comunicació es referisca expressament a l'Òrgan de Supervisió, la denúncia haurà de remetre's directament al Director General, bé mitjançant correu electrònic, bé mitjançant correu postal.


Ha de realitzar-se una adequada utilització del canal de denúncies o comunicacions quedant prohibida la imputació de fets, amb coneixement de la seua falsedat o amb temerari menyspreu cap a la veritat, podent derivar-se, d'aquesta inadequada utilització, responsabilitats penals o civils en els termes contemplats en l'ordenament vigent.


Abús del canal de denúncies: L'abús o ús fraudulent del canal de denúncies, podrà implicar sancions disciplinàries que es tramitaran segons el que es disposa en el Reglament Intern de Reacció davant indicis de delicte d'aquest SDP. Sense perjudici que la imputació de fets, amb coneixement de la seua falsedat o amb temerari menyspreu cap a la veritat, pot derivar en responsabilitats penals o civils en els termes contemplats en l'ordenament vigent.

Funcionament


En cas d'utilitzar la bústia de denúncies ha de complir el següents requisits :


Descriure de la manera més detallada les possibles circumstàncies que faciliten la identificació del comportament contrari al pla de prevenció de delictes.

Proporcionar la documentació disponible sobre la situació que es comunica, o indicis per a poder obtenir proves per part de CACSA.

Tindre la certesa que la informació que es trasllada té transcendència.

No s'admetran comunicacions basades en opinions personals que no vinga acompanyada de la documentació o aquelles que siguen notòriament falses.



Una vegada presentada la denúncia, s'enviarà un justificant de recepció al remitent, en cas que haja facilitat les seues dades de contacte, iniciant-se els tràmits establits en el Reglament intern de l'òrgan de supervisió del Pla de Prevenció de Delictes de CACSA.


Quan l'Òrgan de Supervisió considere que la informació remesa no és clara, rellevant o completa, sol·licitarà al remitent, per al cas que haja facilitat dades de contacte, una ampliació o aclariment detallat i referit a aspectes concrets.


Una vegada finalitzat una anàlisi preliminar de la comunicació, l'Òrgan de supervisió, procedirà a:


L'obertura d'un expedient d'investigació interna conforme al Protocol d'Actuació Pre-Processal.

Arxivar la denúncia sense efectuar cap tràmit quan els fets denunciats manquen de fonament o indicis o dades suficients per a iniciar una investigació.

Traslladar a l'àrea corresponent el dubte o consulta que havent sigut remesa a través del canal de denúncies no siga competència de l'Òrgan de Supervisió.


El resultat de les actuacions serà comunicat al remitent en cas d'haver facilitat les seues dades de contacte.

Comunicacions anònimes


La Bústia de Denúncies permet l'anonimat i garanteix la confidencialitat i seguretat de les comunicacions.


Las Bústia garanteix en tot moment la confidencialitat de les comunicacions i la identitat de l'informador. Les persones poden facilitar les seues dades identificatives i de contacte o, si ho prefereixen, també poden fer la comunicació de manera anònima.