Amb la vocació d'oferir a tots un espai on disfrutar del món marí i transmetre un missatge de protecció i respecte pel nostre entorn.
L'oceanogràfic complix així amb els fins principals que va impulsar la seua construcció per part de la Generalitat Valenciana: crear un centre des d'on divulgar i investigar el medi marí i donar suport a la recuperació i rehabilitació de fauna i flora protegida, contribuint així a la conservació mediambiental i la biodiversitat del planeta.
Des de l'Oceanogràfic es fomenten programes d'investigació en col·laboració amb universitats i institucions acreditades d'àmbit nacional i internacional, alhora que es desenvolupen plans per a la conservació d'espècies mediterrànies. Per a la realització dels seus programes d'investigació el complex oceanogràfic disposa d'un Edifici d'Educació i Investigació que alberga dos laboratoris per a manteniment i labors de conservació d'espècies, així com aules especials on es realitzen activitats didàctiques sobre el món marí.
L'edifici, de 1.000 metres quadrats de superfície, compta en la seua planta inferior amb les instal·lacions destinades a l'activitat investigadora, que comprén una àmplia zona de despatxos i un laboratori dotat amb equipament d'alta tecnologia.
Aules del Mar
La planta superior alberga l'espai destinat a l'oferta educativa, amb més de 750 metres distribuïts en cinc aules: l'aula “Pezqueñines”, dirigida als xiquets d'entre 4 i 7 anys, i denominada així arran del conveni firmat al desembre del 2003 pel Fons de Regulació i Organització del Mercat dels Productes de la Pesca i Cultius Marins (FROM) i la Ciutat de les Arts i les Ciències, per al desenvolupament de la campanya “Pezqueñines” en L´Oceanogràfic. Aquesta iniciativa pretén divulgar entre la població infantil en edat escolar, a través de l'impuls conjunt d'un programa de formació, el consum responsable de peix i evitar així el consum de “pezqueñines”.
Els escolars compten a més amb dos laboratoris, on complementen, d'una forma pràctica i amena, la seua formació acadèmica; dues aules–taller, en les que alternativament es poden impartir classes reglades, i experiències pràctiques i interactives, així com una biblioteca, que permet als professors, investigadors i personal docent mantindre les seues reunions i col·loquis, a més de constituir-se en el lloc ideal per a la consulta i estudi.
D'aquesta manera, el parc Oceanogràfic de València es convertix en el millor centre de defensa i conservació de la vida marina gràcies a un projecte educatiu i d'investigació a l'altura del seu disseny arquitectònic i tecnològic.
L'oceanogràfic disposa d'unes instal·lacions úniques a Europa que permeten desenvolupar programes d'investigació de gran interés. Per això, té present i potenciarà la investigació i sensibilització sobre la Biodiversitat Marina.
Projectes d'Investigació
Entre els diversos programes destaca el programa d'investigació de l'Oceanogràfic que se centra en l'estudi de la "Salut dels Mars". Este programa té dos aspectes fonamentals: fer una investigació de qualitat sobre biodiversitat marina que contribuïsca a la divulgació d'este aspecte, i sensibilitzar la societat sobre els problemes de conservació que tenen moltes espècies marines.
Amb esta finalitat es proposen tres línies d'investigació que, tenint com a denominador comú la "Salut dels mars", oferixen, d'una banda, aplicacions sobre el coneixement de la biologia (reproducció, comportaments o malalties) dels animals aclimatats en el recinte, i d'altra banda la conservació d'espècies amenaçades en el seu medi natural, de manera especial en les que viuen al Mediterrani.
En concret, es fan investigacions sobre els "Paràsits de les espècies marines" del recinte i sobre les malalties que els afecten. Per tant, es tracta de conéixer i analitzar els paràsits que tenen les diverses espècies de peixos, tortugues i mamífers marins, les conseqüències i les vies de transmissió. Per a fer-ho es disposa de l'experiència de la Universitat de València, que dota la investigació d'un prestigi científic internacional en l'especialitat. Els resultats, a més, redundaran en benefici de l'estat de salut de les espècies de les instal·lacions i en el manteniment general.
Un aspecte d'enorme interés per a l'Oceanogràfic són els "Estudis sobre comportament de les espècies marines" que du a terme amb l'ajuda de personal de la Universitat Autònoma de Madrid, amb molta experiència en esta qüestió. Un dels aspectes comportamentals prioritaris són els que tenen a veure amb la bioacústica de belugues, dofins i peixos ossis.
En 2011, L'Oceanogràfic de la Ciutat de les Arts i les Ciències ha participat per tercer a ny junt amb l'Exèrcit de Terra i la Universitat Complutense de Madrid, en una nova fase del projecte d'investigació a l'Antàrtida sobre l'estat sanitari de les poblacions de fòcids i otàrids, és a dir foques, elefants marins o llops marins, i que fa especial insistència en l'avaluació que l'impacte de l'activitat humana i la influència de la latitud pot tindre sobre les malalties transmissibles en estes poblacions.
Molt més que una oferta d'oci: Educació
La principal idea del projecte educatiu de l'Oceanogràfic té un clar missatge: la conservació dels mars i els seus habitants. Durant tot el nostre recorregut pel complex, podem rebre els missatges educatius; podem a més manejar mòduls interactius, tocar animals en la piscina de contacte, escoltar el so de mamífers marins a través d’hidròfons, i consultar dubtes amb els cuidadors que estiguen introduïts en els aquaris.
El projecte educatiu és prou ampli com per a aconseguir multitud de grups diferents en edat, formació i interessos. Les sensacions que produïx el conjunt animal-recinte ens transmet un missatge educatiu poderós.
L'educació es basa en la conscienciació del públic de la necessitat de conservar el medi natural. Amb aquesta finalitat es plantegen dos aspectes diferenciats dins de l'àmbit educatiu: educació formal, concebuda i dirigida al segment escolar i educació no formal, informació amb continguts bioeducatius destinada al públic en general.
Un exemple el constituïx "Els Dimarts de l'Oceanogràfic", un cicle de conferències que pretén abordar, entre altres temes, la conscienciació dels problemes dels ecosistemes marins i de les amenaces que se cernden per a la conservació de la diversitat biològica. Estes conferències-col·loqui, que van començar el passat mes de desembre i es prolongaran fins a juliol del 2005, tenen com a finalitat presentar i conscienciar el gran públic i en especial a les generacions més jóvens, dels principals problemes i les possibles solucions a què s'enfronten els ecosistemes marins. Es tracta d'una oportunitat de conéixer aspectes relatius a les costes i aigües espanyoles i en especial la valenciana sense oblidar el context del Mediterrani i dels oceans en general.
Desenvolupament d'activitats específiques per als escolars des de Primària fins a Batxillerat emmarcades en les següents opcions de visita:
1. Visita lliure: el propi professor conduïx al grup escolar pels recorreguts proposats.
2. Visita guiada: el grup és acompanyat per un educador que els introduïx en el món marí a través d'un recorregut lúdic en què els alumnes hauran de resoldre proves didàctiques i interactives. Es planteja també una visita guiada específica a triar entre distints temes.
3. Aules del mar: després d'una visita prèvia els alumnes desenvolupen en profunditat els temes educatius plantejats en recintes especialment dissenyats per a aquest fi.
4. Teatre marí: activitat pensada per al nivell infantil i els primers cicles d'Educació Primària en què s’usen tècniques pròpies del teatre i es transmet informació de les ciències de la naturalesa, de manera que els xiquets participen activament en la visita i en la representació teatral..
Activitats educatives específiques per a professors: dissenyades per a facilitar la tasca educativa dels professors ajudant-los a preparar la visita i millorar la seua formació.
Activitats específiques per al públic en general: aquestes activitats es plantegen des del punt de vista d'educació formal per mitjà de la realització de recorreguts educatius, conferències i cursos especialitzats destinats a sectors de població no escolar com a famílies amb xiquets, població adulta i universitaris.
Activitats específiques per a grups que precisen educació especial: dissenyades per a cobrir les necessitats de grups de minusvàlids o discapacitats.
Desenvolupament de l'educació no formal per mitjà de la utilització d'exhibicions de manera educativa, creació de cartells i panells informatius, xerrades gratuïtes, espectacles amb animals, etc...
|
||||||||||||||